Elektrische auto’s in inpandige parkeergarages (on-)veilig?

Volop in het nieuws, dat autotransportschip bij Ameland, waardoor weer veel aandacht voor E-auto’s. Les lijkt: ze branden niet vaker – maar wel heter en langduriger. In Amsterdam staan heel veel gebouwen, vaak VvE’s, met woningen boven parkeergarages. In het per 1 juli geldende Bouwbesluit moet er in nieuwe parkeergarages groter dan 1000 m² een blusinstallatie (‘sprinkler’) zijn. Zodat het vuur niet overslaat naar andere auto’s – en “bewoners de tijd hebben hun woning te verlaten”. Een Zweeds literatuuroverzicht (aanrader!)uit 2022 leert hoe belangrijk die sprinklerinstallatie is. Een Amerikaanse brandweer-vaksite beschreef recent de brandverschillen tussen E-auto’s en die op benzine/diesel:

“the temperatures of fires that involve internal combustion engines can reach 1,500 degrees F [= 816 C] ; temperatures of fires that involve EVs can reach 4,500 degrees F [= 2482 C] and hotter.”

Bijna 2.500 C? Dat is wel érg veel. De verklaring zou kunnen zijn dat er juist in E-auto’s vaker magnesium(-legeringen) zitten: erg licht én heel sterk. Brandt niet makkelijk – maar áls dat gebeurt kan de vlamtemperatuur naar 3000 C gaan, Amerikaanse brandweerlieden vertellen erover op Reddit.

Gevolgen voor gewapend beton
VvE-gebouwen met parkeergarages zijn meestal gebouwd van beton met wapeningsstaal. Kan dat wel tegen een langer durende erg hete brand? Kennissite Beton Lexicon gaf verhelderend antwoorden:

 “Zeer snelle verhitting (…) kan leiden tot afspatten van de toplaag. (…) vocht in de poriën [wordt] zeer snel omgezet in stoom (…)  ontstaan interne drukken die de toplaag doen afspatten. Bij verhitting (…) vormt het wapeningsstaal de zwakke schakel want boven 300 °C verliest staal zijn sterkte en bij 750 °C is deze zelfs nihil.”

Tja, als de toplaag van het beton afspat wordt het onderliggende wapeningsstaal nog sneller nog heter…

Tijd voor gemeentelijke hulp
De conclusie lijkt dat het risico van lang en heet brandende e-auto’s in parkeergarages voor VvE’s een té complexe kwestie is. Tegelijk willen we van benzine en diesel auto’s af. Het zou daarom helpen als de gemeente de risico’s bestudeerd voor garages zonder blusinstallatie.

Extra hulp is ook mogelijk: de gemeente heeft immers een eigen verzekeringsbedrijf. Laat hen na gedegen risico-onderzoek een (vriendelijk geprijsde) polis aanbieden waarmee VvE’s alle E-auto risico’s kunnen afdekken. Met bovendien voor VvE-besturen en natuurlijk ook de VvE-leden de geruststelling dat er een professionele verzekeraar intensief naar alle risico’s heeft gekeken.

AVB-columnist Mr. Claudia Siewers tekent hierbij aan: “Er is verschil tussen brandveiligheid van parkeergarages en de brandveiligheid van elektrische auto’s. Veel parkeergarages zijn verouderd en überhaupt niet brandveilig. Dat komt doordat er geen onderhoudseisen zijn voor parkeergarages. Dat wordt veel verward. Eigenlijk zou iedereen de parkeergarages periodiek moeten laten keuren maar dat gebeurt niet.”

Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: 'De lange hordenloop' hier te downloaden

25-11, boek VvENET: "De lange hordenloop. Een lesje verduurzaming van twee Amsterdamse VvE's

Worden tarieven bestaande warmteaansluitingen straks onbetaalbaar?