Verduurzaming VvE’s nu wél op netvlies wethouder én minister
Het is een complete omslag... Lees bijvoorbeeld het Amsterdamse beleid om 400.000 woningen -waarvan 60% in een VvE- aardgasvrij te maken (Transitievisie Warmte). Dateert uit 2020, de term VvE komt nog er niet eens in voor. Hoe anders is het nu. Met het aantreden van Zita Pels in juni 2022 als wethouder Duurzaamheid staan de Amsterdamse VvE’s eindelijk op de bestuurlijke kaart. Deze wethouder wéét wel de meerderheid van de Amsterdamse woningvoorraad onder een VvE valt én ze begrijpt de (ernstige) implicaties daarvan.
VvE-versnellingsagenda minister
Niet alleen de wethouder heeft nu de VvE’s vól in beeld, dat geldt ook voor de demissionair minister voor Volkshuisvesting. Dit najaar ontving de Kamer van Hugo de Jonge diens VvE-versnellingsagenda verduurzaming gericht op het verduurzamen van 1,2 miljoen VvE woningen in Nederland. De minister constateert dat VvE’s veel minder makkelijk kunnen verduurzamen dan particuliere eigenaren en woningcorporaties. Oorzaak daarvan zijn deels de in VvE’s wettelijk verplichte regels rond besluitvorming. Eigenlijk schrijft de minister: ‘binnen de huidige wetten en regels is het voor VvE’s vrijwel onmogelijk om ingrijpend te verduurzamen’.
Overduidelijk is dat de minister steun kreeg van VvE-ervaringsdeskundigen
met directe kennis van praktische en sociale hindernissen. Een praktisch voorbeeld:
besluitvorming over verduurzaming vergt na medio 2026 in de ALV slechts een meer
Minister en wethouder: verduurzamen van
VvE’s taai en veeljarig
Minister en wethouder verschillen qua rol en
logisch dat je dat qua insteek terug ziet. Echter, juist waar de gemeente meer
uitvoerend is komt in dat plan juist de praktische ervaringsdeskundigheid
minder naar voren. Dit terwijl de
gemeente gebruik had kunnen maken van De Jonge’s uitstekende kamerbrief. Ietwat
verrassend blijft die in de gemeentelijke
plannen ongenoemd. De gemeente schrijft wel:
“We gaan alle vve’s in
Amsterdam met een basisaanbod informeren en stimuleren zodat zij zelf aan de
slag kunnen met verduurzaming van hun gebouw. In de voorrangsbuurten gaat de
gemeente met een intensieve aanpak aan de slag. Met deze aanpak ondersteunen we
vve’s in de verschillende fasen van verduurzaming: informeren, adviseren,
planvorming en uitvoeren. Hier heeft de gemeente een veelvoud aan projecten,
regelingen en subsidies om vve’s op verschillende manieren te ondersteunen. Net
als bij het basisaanbod gaat het bij de intensieve aanpak om het faciliteren
van vve’s om zelf de verduurzamingsplannen te maken en ze uit te voeren.”
De gemeente verwacht veel van het organiseren van bijeenkomsten, cursussen en
andere informatie voor VvE’s. VvE besturen kunnen straks een beroep doen op activatieteams
die VvE leden naar de ledenvergaderingen moeten lokken. VvE’s die buiten de
huidige aanpak vallen zullen, volgens de gemeente, op buurtbijeenkomsten
geïnformeerd worden om zo te leren van de ervaringen van andere VvE’s.
Een wél praktische constatering is dat een VvE met een ‘ruw’ verduurzamingadvies
nog niet zoveel kan. Zoals architecten dat gewend zijn moet dat worden
uitgewerkt in een voorontwerp en vervolgens definitief ontwerp - en dat kost
klauwen met geld. De gemeente gaat daarom met zeven (7) van de bovengenoemde
2000 VvE’s een proef doen om deze kosten via het warmtefonds voor te
financieren.
Al met al rijst uit de gemeentelijke teksten een
ietwat ander beeld op dan uit de analyse van de minister, namelijk dat VvE’s binnen
de huidige regels wél prima kunnen isoleren en verduurzamen, zolang de
VvE-leden ze maar goed worden geactiveerd en de besturen goed geadviseerd.
Dat lijkt in het licht van de degelijke ministeriële een kwetsbare keuze van de gemeente. Net als het op basis van dit denken recent voor € 8 miljoen aan VvE-begeleiding en -advies inkopen bij vooral architectenbureaus uit vooral Rotterdam en Delft. Slechts één verdwaalde Amsterdamse architect kreeg ook een deelopdracht. Echter, architecten zijn niet gespecialiseerd in het onderkennen van bijvoorbeeld juridische barrières, laat staan voorstellen te doen hoe daarmee om te gaan. Evenmin zijn ze altijd even gericht op ‘laaghangend isolatie-fruit ‘. Dat schuurt met wat VvE’s nú nodig hebben: praktische steun om snel praktische -en juridisch veilige- stappen te zetten.
Meer
leren van eerdere ervaringen
De gemeentelijke organisatie als uitvoerder
van Zita Pels’ goede ambities lijkt nog veel te kunnen leren van praktische VvE-ervaringen
buiten en binnen Amsterdam. Bijvoorbeeld van de lessen uit Schiedam van Laetitia
Ouillet (hier,
hier,
hier
en hier)
of de vele door Frank Steenkamp beschreven voorbeelden van VvE-verduurzaming in
Leiden (hier
en hier).
·
Van fossiel tot fossiel
Veel kan de gemeente ook leren van het mooie en nuttige rapport ‘Van Fossiel tot Fossiel’ van de hand van Annette Terpstra en Eric Spee. Zij beschrijven vooral verdrietige ervaringen van diverse Amsterdamse VvE’s die pogen te verduurzamen. Neem nou de VvE die een torenhoge vervolgofferte kreeg van een hen eerder door de gemeente toebedeeld (!) architectenbureau. Gelukkig hoorden ze nog nét op tijd dat hun gebouw technisch überhaupt ongeschikt was voor de te begeleiden overstap op stadswarmte. Of die VvE waar een aantal bestuursleden zich rót werkte om naar aardgasvrij te gaan. Alles uitgezocht, inclusief financiering etc – om op de ALV te worden weggestemd door de commerciële eigenaren. Het rapport bevat
·
VvE special Amsterdam Nul 20
Een volgende zeer leesbare bron is het
decembernummer van de schitterende periodiek Amsterdam Nul 20. In de intro op
een VvE-special beschrijft de -als hoofdredacteur helaas vertrekkende- Fred van
der Molen de moeizame
verduurzaming binnen VvE’s. Hij citeert de programmamanager
‘Duurzaamheid en VvE’ van woningcorporatie Ymere:
“In een VvE waar de
eigenaren simpelweg niet de middelen hebben om een extra bijdrage te dragen,
bijvoorbeeld omdat het water hen al tot aan de lippen staat vanwege de hoge
inflatie en stijgende hypotheekrente, zullen we geduld moeten hebben. En kunnen
we alleen in kleine stappen ons uiteindelijke doel behalen.”
Rode draad in de special is dat bij verduurzaming
van VvE’s de kans op succes wordt in hoge mate bepaald door de aanwezigheid van
vrijwilligers zijn die zich er jarenlang met eindeloos veel uren met hart en
ziel in blijven vastbijten. Opnieuw: met adviseren en activeren ben je er niet.
Hoogoord West
Uiterst interessant zijn de praktijkverhalen in
deze special. Vaak VvE’s die ook door de gemeente al jarenlang als voorbeeld
worden opgevoerd. Neem nou VvE
Hoogoord West, een van de twee oudste Bijlmerflats.
Met heel veel moeite van enkele bestuursleden en miljoenen grote subsidies is
nu het nodige achterstallig onderhoud weggewerkt. De verwarming was al
aardgasvrij - maar er wordt nog wel op gas gekookt. De uitsmijter van het
artikel? De VvE wil nu doorpakken en de flat helemaal gasloos maken. Echter: “we
hebben een gemeentelijke subsidie aangevraagd voor het gasvrij maken, maar onze
contactpersoon daar is weg. Sindsdien is er radiostilte. Mocht er nog eens
groen licht komen, dan kunnen we aan de slag.”
‘Icoonproject’ de twee Senso’s
Aardgasvrij?
Het doel om aardgasvrij te worden lijkt bij de
Senso’s inmiddels niet meer haalbaar. Het bestuur van Senso 2 (inclusief daarin
de woco?) wil na slechte ervaringen alleen nog schriftelijk communiceren.
Wil men verder verduurzamen, aardgasvrij worden? De bewoners twijfelen, ook al
“omdat communicatie soms lastig is gebleken tijdens dit project.” Eigenlijk
groeit het de vrijwillige bestuurders boven het hoofd: ”Het is lastig om te
schakelen met de grote partijen die allemaal hun zegje willen doen over onze
wijk.” Ze hopen op extra subsidie en vooral meer ondersteuning: “Het complexe
landschap van subsidies en de ondoorzichtige belangen zijn voor een
vrijwilligersbestuur als het onze te ingewikkeld en ontransparant.”
• Andere
Amsterdamse VvE’s
AVB kent nog meer (schaarse) voorbeelden van
hoofdstedelijke VvE’s die met jarenlang geploeter zo ver kwamen dat ze een
lening van het warmtefonds konden aanvragen. Die VvE’s merken nu dat ze voor
een omgevingsvergunning nog door vele gemeentelijke hoepels moet springen. Zo
moet je architect langs bij vakgenoten in de Commissie ruimtelijke kwaliteit,
om bijv. te horen: “Je kunt beter schroefkopjes van drie in plaats van vier mm
dik gebruiken.” De VvE’s moeten een flora en faunascan en een stikstofdepositie
berekening aanleveren. Al is die depositie bij verbouwingen miniem, maar kan de
berekening ervan duizenden euro’s kosten. Ben je er dan als VvE? Nou nee, de
gemeente doet bij grote verbouwingen onderzoek naar crimineel vermogen in de
VvE. Dat begint met een overduidelijk niet voor VvE’s gemaakt formulier. Bij
elkaar is het bijna onmogelijk binnen zes maanden je omgevingsvergunning te
krijgen – en daarna vervalt de offerte van het Warmtefonds en moeten alle ALV
besluiten opnieuw. Kortom: van ervaren Amsterdamse VvE-besturen kan de gemeente
veel leren.
Advies aan gemeente
Het advies aan de gemeente luidt daarom als volgt: laat zo snel mogelijk een onafhankelijke partij onderzoeken waarom er in de afgelopen 17 jaar zo weinig VvE-woningen zijn verduurzaamd ondanks het al die jaren door Amsterdam gevoerde duurzaamheidsbeleid. Niet om schuldigen op te sporen, wel om oorzaken en omstandigheden op te sporen en te voorkomen dat die de komende jaren onveranderd blijven tegenwerken.
********
PDF van januari 2024 editie van AVB: hier
Reacties
Een reactie posten
Dank voor je reactie, die is naar de redactie gestuurd.