B&W Rotterdam lijkt Berenschot-rapport nog niet te kennen
![]() |
| Foto: Michielverbeek - Eigen werk, CC BY-SA 4.0 |
Recent stelde het Rotterdamse gemeenteraadslid mevrouw Ingrid van Wifferden (D66) schriftelijke vragen over verduurzaming van VvE's. Het raadslid maakte na een item van BNR zich zorgen over het vastlopen van de verduurzaming van VvE's.
Inmiddels heeft het Rotterdamse College antwoorden gezond, die gaven ons aanleiding het raadslid onderstaande brief te sturen. De kern: rapport Berenschot toont aan dat in veel meer situaties moet worden aangepast dan het bestuur van Rotterdam denkt.
Vandaar deze passage in onze brief:
"Dat in de Rotterdamse praktijk momenteel geen aktes worden aangepast voor warmtenetaansluitingen, betekent niet dat dit juridisch correct is – als VvENET denken we dat hier een al dan niet bewust risico wordt genomen."
Overigens valt ons al jarenlang op hoe intensief de gemeente Rotterdam en de Stichting VvE010 er breed van alles aan doen om alle VvE's en in het bijzonder kwetsbare VvE's aldaar te ondersteunen - alle complimenten (en we kijken regelmatig op hun site!).
================================
Aan mevrouw I. van Wifferen
Lid van de gemeenteraad Rotterdam (D66)
Per e-mail
Amsterdam, 26 november 2025
Betreft:
Beantwoording raadsvragen verduurzaming VvE's
Geacht raadslid,
Met belangstelling hebben wij
kennisgenomen van uw schriftelijke vragen van 4 november 2025 over de
verduurzaming van VvE's en de beantwoording daarvan door het college van
B&W d.d. 25 november 2025. Hoewel onze stichting primair actief is in de
Amsterdamse regio, volgen wij de ontwikkelingen in andere grote steden
nauwgezet – de juridische problematiek rond VvE's en verduurzaming is immers
overal dezelfde.
Wij nemen de vrijheid u te
informeren dat de beantwoording door het college op wezenlijke punten
onvolledig lijkt en afwijkt van recente juridische analyses. Dit heeft
potentieel vérstrekkende gevolgen – zowel voor de VvE's die op basis van deze
informatie besluiten nemen, als voor de gemeente zelf.
Juridische werkelijkheid versus collegestandpunt
Het college stelt in antwoord
op vraag 2 dat het aanpassen van de splitsingsakte 'slechts in drie situaties
nodig' is, te weten bij optoppen, samenvoegen/vergroten van appartementen, en
samenvoegen van VvE's. Ons valt ook de stelling op dat 'in de huidige praktijk
in Rotterdam voor aansluiting op het warmtenet geen aktes worden aangepast'.
Deze voorstelling van zaken
staat haaks op zowel het recente Berenschot-rapport (opgesteld in opdracht van
het Rijk) als de analyse van de Werkgroep Modernisering Appartementsrecht
Nederland.
De juridische werkelijkheid is volgens
genoemde analyses dat VvE's strikt gebonden zijn aan hetgeen in hun
splitsingsakte en -tekening is vastgelegd. Voor de verduurzamings-opgave
betekent dit concreet:
• Aansluiting op warmtenetten: De aanleg van
collectieve warmte-infrastructuur raakt vrijwel altijd aan de kostenverdeling
zoals vastgelegd in de breukdelen. Wanneer verwarmingskosten verschuiven van
individueel (eigen cv-ketel) naar collectief (warmtenet met gemeenschappelijke
aansluiting), wijzigt de verhouding tussen privé- en gemeenschappelijke kosten.
Dit vereist aanpassing van de splitsingsakte. Ook mogelijk noodzakelijke
fysieke voorzieningen kunnen dwingen tot akte-wijziging, tenzij de bestaande
akte hier expliciet in voorziet – wat bij oudere aktes zelden het geval is. Dat
kán anders zijn indien de VvE al beschikte over een collectieve verwarming – in
Amsterdam is dat echter een miniem aantal VvE’s.
• Warmtepompen en WKO-systemen: Collectieve warmtepompinstallaties of warmte-koude-opslagsystemen (WKO) worden per definitie aangebracht in of op gemeenschappelijke delen. De installatie, het beheer, het onderhoud én de kostenverdeling moeten in de splitsingsakte worden verankerd. Individuele warmtepompen op gemeenschappelijke gevels of daken vereisen eveneens aktewijziging wanneer zij het aanzicht of de constructie van gemeenschappelijke delen wijzigen.
• Mechanische ventilatie: Het aanbrengen van
collectieve of individuele mechanische ventilatiesystemen raakt aan
gemeenschappelijke delen zodra er doorvoeren door gevels, daken of
gemeenschappelijke schachten worden gerealiseerd. Bij collectieve systemen komt
daar de kostenverdeling bij. Veel splitsingsaktes voorzien hier niet in.
• Gevelisolatie: Het aanbrengen van isolatie aan de
buitenzijde van gevels wijzigt de fysieke grenzen tussen privé- en
gemeenschappelijke delen. De gevel wordt dikker, de perceelgrens verschuift
mogelijk. Dit heeft directe gevolgen voor de splitsingstekening die onderdeel
uitmaakt van de akte.
• Zonnepanelen en laadpalen: Afhankelijk van de
formulering in de bestaande akte kan ook de installatie van zonnepanelen op
gemeenschappelijke daken of laadinfrastructuur in gemeenschappelijke
parkeervoorzieningen aktewijziging vereisen – met name waar het gaat om de
verdeling van opbrengsten respectievelijk kosten.
Het Berenschot-rapport
concludeert expliciet dat de huidige appartementsrechtelijke structuur een
fundamentele belemmering vormt voor de verduurzamingsopgave.
Praktijkervaring uit Schiedam: uw eigen regio
Voor het geval u zou denken dat
bovenstaande een Amsterdams of theoretisch verhaal betreft: het
Berenschot-rapport beschrijft uitvoerig de ervaringen in de wijk Groenoord in
Schiedam – direct naast Rotterdam. Daar wordt sinds 2021 gewerkt aan de
aansluiting van circa 4.700 woningen op een warmtenet, waarvan ruim 90%
onderdeel is van een VvE.
De conclusies uit de
Schiedam-praktijk zijn ontnuchterend. De splitsingsakte moest worden
aangepast om voorzieningen zoals warmtapwater en elektrische infrastructuur
in de privégedeelten tot gemeenschappelijke zaken te verklaren. Dit was
noodzakelijk om twee redenen: om het leveren van collectieve warmte én
warmtapwater juridisch te regelen, én om in aanmerking te komen voor
collectieve financiering via het Warmtefonds. Zonder aktewijziging geen toegang
tot essentiële financieringsregelingen.
Het Berenschot-rapport
beschrijft het wijzigingsproces als 'langdurig, kostbaar en onzeker'. In
Schiedam bleek dit onder meer uit: de noodzaak tot juridische analyse en
opstellen van wijzigingsteksten met de notaris, het organiseren van meerdere
VvE-vergaderingen (voor toelichting, stemming en soms herstemming), het
verkrijgen van 80% of 100% instemming van eigenaren, én het individueel
benaderen van alle hypotheekverstrekkers voor toestemming. Bij mutaties tijdens
dit traject – verkoop of overlijden – moet een deel van de procedure opnieuw.
Dat in de Rotterdamse praktijk
momenteel geen aktes worden aangepast voor warmtenetaansluitingen, betekent
niet dat dit juridisch correct is – als VvENET denken we dat hier een al dan
niet bewust risico wordt genomen.
Risico's van onjuiste advisering voor gemeenten
VvE's bestaan overwegend uit
particuliere eigenaren zonder juridische expertise – amateurs in de beste zin
van het woord. Zij vertrouwen op de deskundigheid van professionele instanties
zoals gemeentelijke VvE-loketten.
Wanneer een VvE op basis van
onjuiste of onvolledige gemeentelijke advisering besluiten neemt die buiten
de bevoegdheid van de vergadering, want buiten de Akte vallen, zijn deze
besluiten nietig of vernietigbaar. De consequenties kunnen aanzienlijk zijn:
• Uitgevoerde werkzaamheden moeten mogelijk ongedaan worden
gemaakt;
• Aangegane financiële verplichtingen (leningen, contracten
met warmteleveranciers) kunnen onafdwingbaar blijken;
• Individuele eigenaren die bezwaar maken, kunnen
succesvolle rechtszaken aanspannen;
• De kosten van juridische procedures en eventueel herstel
kunnen op de VvE – of op de adviserende instantie – worden verhaald.
Professionele overheden die
VvE's foutief adviseren over hun wettelijke bevoegdheden, lopen een reëel
risico op aansprakelijkheidsclaims wanneer die VvE's vervolgens nietige
besluiten nemen en dan jaren later door de rechter worden teruggefloten.
Tot slot
Wij realiseren ons dat wij als
Amsterdamse organisatie wellicht een onverwachte afzender zijn voor deze brief.
De VvE-problematiek houdt zich echter niet aan gemeentegrenzen, en de
juridische knelpunten die wij in Amsterdam dagelijks tegenkomen zijn identiek
aan die in Rotterdam en andere grote steden. Wij hopen dat u deze informatie in
die geest wilt ontvangen.
Het Berenschot-rapport vind u
via onderstaande link, de analyses van de Werkgroep Modernisering
Appartementsrecht alsmede een recent persbericht van onze stichting treft u
bijgaand aan.
Met vriendelijke groet,
Stichting VvENET
Dirk van der Woude,
Voorzitter
Link naar Berenschot-rapport:

Reacties
Een reactie posten
Dank voor je reactie, die is naar de redactie gestuurd.