Gemeente Amsterdam ontdekt haar eigen bevoegdheden: een helpende hand van VvENET




Update: met dank aan Sven Sauër een nieuwe versie, aangevuld met het voor gemeenten inderdaad zeer krachtige instrument van Art. 5:127A van het Burgerlijk wetboek (zie pag. 3)

Soms helpt een frisse blik van buitenaf om te zien wat er allemaal mogelijk is

Bij VvENET krijgen we regelmatig vragen van gemeenten over hoe ze eigenaren van verwaarloosde panden kunnen helpen - en zo nodig aanpakken. Afgelopen week bereikten ons signalen uit Amsterdam Nieuw-West over de uitdagingen rond woningkwaliteit en de beperkte mogelijkheden die de gemeente zou hebben om in te grijpen.

Een uitgebreid instrumentarium

Het verbaasde ons dat er kennelijk onduidelijkheid bestond bij ambtenaren over welke instrumenten gemeenten eigenlijk tot hun beschikking hebben. Daarom hebben we - met behulp van moderne AI-technologie - een uitgebreid overzicht samengesteld van alle juridische instrumenten die Nederlandse gemeenten kunnen inzetten tegen achterstallig onderhoud.

Het resultaat? Een overzicht van maar liefst meer dan 40 verschillende instrumenten verdeeld over acht categorieën:

  • Woningwet instrumenten: Van artikel 1a (zorgplicht eigenaar) tot artikel 15 (handhaving)
  • Gemeentewet bevoegdheden: Bestuursdwang, verordeningen, toezicht
  • Omgevingswet mogelijkheden: Nieuwe systematiek met uitgebreide handhaving
  • Preventieve maatregelen: Voorlopige voorzieningen, conservatoire maatregelen
  • Financiële instrumenten: Kostenverhaal, subsidies, leningen
  • Bestuursrechtelijke procedures: Van bezwaar tot spoedprocedures
  • Monumentenregelgeving: Specifieke instrumenten voor beschermde panden
  • Dwangmaatregelen: Last onder dwangsom, bestuursdwang, bestuurlijke boetes

Van zachte aanpak tot vergaande maatregelen

Wat opvalt is de breedte van het instrumentarium. Gemeenten kunnen kiezen uit een heel scala aan mogelijkheden, van een vriendelijk gesprek tot vergaande maatregelen zoals:

  • Beheerovername bij hardnekkige verhuurders (Wet goed verhuurderschap)
  • Bestuursdwang waarbij de gemeente zelf het onderhoud laat uitvoeren
  • Bestuurlijke boetes tot €103.000 onder de Omgevingswet
  • Sluiting van gebouwen bij acute gevaarssituaties
  • Kostenverhaal waarbij eigenaren de rekening gepresenteerd krijgen

Kennis is macht

Het is natuurlijk fantastisch dat gemeenten nu dit overzicht hebben. Kennis van je eigen bevoegdheden is immers de eerste stap naar effectieve handhaving. We hopen dat dit overzicht gemeenten helpt om:

  • Proactief op te treden in plaats van alleen reactief
  • Passende instrumenten te kiezen bij verschillende situaties
  • Eigenaren beter te informeren over hun verplichtingen
  • Consistent beleid te voeren over alle stadsdelen

Ook voor VvE's relevant

Interessant is dat veel van deze instrumenten ook relevant zijn voor VvE's die te maken hebben met eigenaren die hun onderhoudsbijdrage niet betalen of zich niet houden aan reglementen. Het laat zien dat er juridisch veel meer mogelijk is dan vaak gedacht wordt.

Hulp nodig?

Bij VvENET staan we altijd klaar om te helpen - niet alleen VvE's, maar ook gemeenten die worstelen met complexe situaties. Soms is het gewoon handig om even een frisse blik van buitenaf te hebben.

Heeft uw gemeente ook vragen over handhaving of VvE-problematiek? Neem gerust contact met ons op. We denken graag mee over praktische oplossingen.


Stichting VvENET behartigt de belangen van Verenigingen van Eigenaren en hun leden. Onze missie omvat advies, ondersteuning en belangenbehartiging voor een goed functionerende VvE-sector in Amsterdam/MRA.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: 'De lange hordenloop' hier te downloaden

25-11, boek VvENET: "De lange hordenloop. Een lesje verduurzaming van twee Amsterdamse VvE's

Zeer geslaagde kennismaking en werkbezoek Wethouder Dirk de Jager