Brand Westereindflat Amsterdam: wanneer een VvE-bestuur acute crisismanager wordt

Op 6 oktober brak er brand uit in de Westereindflat in Amsterdam Slotermeer. Eén bewoner kwam om het leven, honderd appartementen moesten worden ontruimd en zeventien woningen werden onbewoonbaar verklaard. Voor de VvE en haar bestuur brak een periode aan van acuut crisismanagement – een situatie waarvoor geen handleiding bestaat.

Wat er gebeurde

Rond 19.00 uur ontstond het vuur op de derde etage van de flat aan de Harry Koningsbergerstraat. De brand sloeg over naar andere woningen. Bewoners moesten halsoverkop het pand verlaten, velen zonder telefoon of belangrijke spullen. De brandweer sloeg ramen kapot om de rook te bestrijden, vier bewoners moesten ter plaatse worden nagekeken en één bewoner overleed.

Alle bewoners werden opgevangen bij een nabijgelegen voetbalclub en later ondergebracht in hotels. Dagen later konden de meeste bewoners terug, maar zeventien woningen bleven onbewoonbaar. De bewoners van deze woningen zijn momenteel opgevangen bij familie of vrienden, of tijdelijk gehuisvest in een hotel. Het is nog onduidelijk wanneer hun woningen weer bewoonbaar zijn.

De onzichtbare klus van VvE-bestuurders

Achter de schermen staat een VvE-bestuur voor een enorme opgave. Waar begin je als binnen enkele uren zeventien woningen onbewoonbaar zijn? Wie coördineert de communicatie met getroffen bewoners? Hoe regel je tijdelijke huisvesting, schakel je met verzekeraars, aannemers en gemeente? Wie houdt overzicht over de herstelwerkzaamheden en informeert de overige bewoners?

Deze taken vallen plots op de schouders van VvE-bestuurders – gewone bewoners met een baan, een gezin en een leven naast hun vrijwillige bestuursfunctie. Bestuurders die zich vaak 's avonds en in weekenden inzetten, en nu ineens dag en nacht beschikbaar moeten zijn voor crisismanagement.

Ook elders: Tarwekamp

De brand in de Westereindflat is helaas geen uniek incident. We herinneren ons allemaal de ramp in de VvE Tarwekamp in Den Haag, waar een explosie zelfs tot nog grotere gevolgen leidde. Ook daar stond een VvE-bestuur voor de onmogelijke taak om te reageren op een catastrofe van ongekende omvang.

Waardering voor VvE-bestuurders

Deze incidenten laten zien met wat voor zware, acute klussen VvE-besturen geconfronteerd kunnen worden. Terwijl we de brandweer, hulpdiensten en gemeentelijke instanties terecht bedanken voor hun inzet, blijven de vrijwillige VvE-bestuurders vaak onzichtbaar. Zij zijn het die maanden- of soms jarenlang de scherven bij elkaar moeten rapen, namens alle eigenaren beslissingen moeten nemen, en de complexe juridische en financiële kant van zo'n ramp moeten afhandelen.

Onze gedachten zijn bij de bewoners van de Westereindflat, in het bijzonder bij de nabestaanden van het slachtoffer en de zeventien gezinnen die nog steeds niet terug kunnen naar hun huis. En ook bij het VvE-bestuur, dat in deze moeilijke tijd enorme verantwoordelijkheid draagt.

Misschien is het tijd dat we als samenleving meer waardering tonen voor deze onzichtbare helden – de VvE-bestuurders die zich vrijwillig inzetten voor hun medebewoners, ook als dat betekent dat ze ineens crisismanager moeten worden naast hun gewone leven.

Bent u VvE-bestuurder en staat u voor een acute crisissituatie? Of wilt u uw bestuur voorbereiden op calamiteiten? Neem contact op met VvEnet voor ondersteuning en advies.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: 'De lange hordenloop' hier te downloaden

25-11, boek VvENET: "De lange hordenloop. Een lesje verduurzaming van twee Amsterdamse VvE's

Worden tarieven bestaande warmteaansluitingen straks onbetaalbaar?